Nieuws uit de regio
06-12-2019 - Heist-op-den-Berg
'Winkelhier' vraagt de winkelier
In de splinternieuwe co-working place van De Backer Haarden aan de Mechelsesteenweg organiseerden Unizo en Voka een netwerkevent. Kersvers Heistse Unizo-voorzitter Gert Vercammen hield er een pleidooi om in de eigen regio te winkelen in plaats van op de Hollandse .com’s van deze wereld. ‘Winkelhieren’ zou in Vlaanderen meer dan 40.000 jobs kunnen opleveren. Ook ‘warme’ evenementen als Heist Loopt Warm worden gedragen door lokale handelaars. Op het parcours staan 23 lokale bedrijven en verenigingen die mee het goede doel ondersteunen. Naar alle waarschijnlijkheid zullen de inschrijvingen voortijdig moeten worden afgesloten omwille van volzet.
“Een studie heeft uitgewezen dat de gemiddelde lokale handelaar gemideld 2.046 euro per jaar uitgeeft aan lokale sponsoring”, aldus Vercammen. “Wanneer de lokale winkelier verdwijnt, zal ook die financieringsbron opdrogen voor het plaatselijke verenigingsleven. Voor dat je online iets wil kopen, kijk je best even rond in de buurt. Je kan er zelf de kwaliteit controleren en in gesprek gaan met de verkoper in plaats van blindweg op één of andere .nl te gaan surfen. We moeten tot een mindsetting komen waarbij de mensen eerst gaan kijken in de eigen regio.” Vercammen riep de lokale handelaars én de overheid op om dat te blijven sensibiliseren, om te zorgen voor lokale werkgelegenheid. “Wij willen hier graag belasting betalen, als we zien dat het hier opnieuw geïnvesteerd wordt in onze eigen gemeenschap”.
Unizo heeft berekend dat ongeveer 7 op 10 Belgen online iets in het buitenland gekocht heeft. Dat is veel meer dan het Europese gemiddelde. De 400.000 e-commerce pakjes die per dag geleverd worden vertegenwoordigen samen een maatschappelijke kost van 120.000 euro per dag (voor het wegverkeer, de files en CO2-uitstoot). “Het geld dat je uitgeeft als je lokaal koopt, geeft de gemeenschap terug: in een job voor je buurvrouw, in truitjes voor de voetbalploeg, in minder files op de baan, in kwaliteitsvolle producten, in proviand voor de jeugdbeweging, in een mooi verlichte Bergstraat tijdens de kerst, in personeel met een glimlach, in schonere lucht, in een correcte prijs voor de onderaannemers, in de exacte info die je nodig hebt, in meer gezellige lokale zaken in jouw buurt” aldus de Heistse Unizo-voorzitter.